Beskydský Václavák. Tak se dá nazvat a často nazývá turistická trasa mezi Pustevnami a Radhoštěm. Desítky tisíc návštěvníků, auta, živelné reklamy, stánky jak z tržnice. Pohled nedůstojný Pustevnám. Jaké přijdou změny?
Beskydský Václavák. Tak se dá nazvat a často nazývá turistická trasa mezi Pustevnami a Radhoštěm. Desítky tisíc návštěvníků, auta, živelné reklamy, stánky jak z tržnice. Pohled nedůstojný Pustevnám.
„Jde o nejpopulárnější sochu u nás. Konkurovat jí může snad jen svatý Václav na Václavském náměstí,“ řekl předseda Matice radhošťské Drahomír Strnadel. Při cestě z Pusteven na vrcholek Radhoště se u ní aspoň na chvíli zastaví snad každý. Socha Radegasta, bájného slovanského boha slunce, hojnosti a úrody je symbolem Beskyd a láká desetitisíce lidí ročně.
„Současný stav na spojnici Pustevny – Radhošť je nepřijatelný. To chceme společně se Zlínským krajem změnit,“ potvrdil Jan Krkoška, náměstek hejtmana pro regionální rozvoj a cestovní ruch. Se snahou přeměny místa začaly obce Trojanovice a Prostřední Bečva, do jejichž katastrů lokalita spadá.
Neutěšený stav se pomalu mění, někdy však ne úplně správným směrem. Další změny nás čekají.
Prostředí kolem sochy je nedůstojné
Jedna z priorit změn na trase Pustevny - Radhošť je právě proměna prostranství kolem sochy Radegasta. Toto místo se nezměnilo desítky let, mnozí lidé zastávku na cestě mezi Pustevnami a vrcholem Radhoště využívají pro vykonání potřeby, což porost v okolí notně poznamenalo. Chybějí odpadkové koše a lavičky
Podle prvotních záměrů by naproti soše měla vyrůst nízká budova bufetu s podzemními záchodky. Návrh byl ale velmi zkritizován, především skrz vydláždění kolem prostoru kolem sochy.
„Radegastem náš zájem určitě nekončí, zkultivovat by se mělo i prostranství okolo sochy Cyrila a Metoděje na vrcholu, jistě by se měl také regulovat počet vjezdů automobilů z Pusteven na Radhošť. Chceme zapracovat i na vzniku cyklistických a trailových tras,“ přiblížil náměstek Krkoška.
Vizualizace prostranství u sochy Radegasta
Studenti pražského ČVUT a brněnského VUT dali dohromady návrhy, jak by to na jednom z nejkrásnějších míst v Beskydech mohlo brzy vypadat. Velké změny čekají parkování, trhovce a podobně.
Návrh počítá s vydlážděním celého prostranství přírodním kamenem. Na vyspádované ploše se objeví dřevěné a kamenné lavice, ve hře je i vybudování nového kamenného bufetu naproti soše.
Změny by měly být jednotné
„Nutný je jednotný informační systém, ať každá cedule není jiná, musí se dokončit mobiliář. Je tam hodně práce,“ nastínil Krkoška. První změny jsou už viditelné. V srpnu se otevřela nová horní stanice lanovky z Ráztoky na Pustevny a po opravené cestě Knížecí ve stejném směru se dostanou automobily jen omezeně.
„Pracujeme na manuálu užívání veřejného prostranství na Pustevnách. Snad už na jaře nebudou k vidění například rezavé tabule nebo rozličné reklamní slunečníky. Chceme prostředí očistit od těchto nešvarů a přidat návrhy, jak ho vylepšit,“ konstatoval starosta Trojanovic Jiří Novotný.
Původní socha boha Radegasta z umělého kamene pochází z roku 1931 a jejím autorem je Albín Polášek. Dnes je ji možné vidět na radnici ve Frenštátě pod Radhoštěm, odkud sochař pocházel. Na radhošťském hřebenu stojí od konce 90. let minulého století její žulová kopie.
Řešení dopravy na Pustevny
Řidiči mají k dispozici odstavné parkoviště pod vrcholem s kapacitou 250 aut. Při akcích, jako jsou výstava ledových soch, cyrilometodějská pouť, nebo třeba jen o víkendech, kdy vyjde počasí, však nestačí. Pak musí návštěvníci nechat auto v Prostřední Bečvě a nahoru vyjet linkovým autobusem. Jenže to je řešení sice dlouhodobě zažité, přesto provizorní. „Když je potřeba, vždycky se to nějak domluví. Ale plocha, na které se u nás parkuje, je soukromý pozemek, není to skutečné parkoviště s nějakým režimem,“ poznamenal místostarosta Prostřední Bečvy Milan Fárek.
Právě velkokapacitní parkoviště a kyvadlová doprava je zřejmě jediným možným řešením. Stavět další parkovací místa nahoře v plánu není. „Řešíme to a hledáme vhodný pozemek, kde parkoviště postavit, obec ovšem žádné takové plochy nemá,“ dodal Fárek.
„Doprava na Pustevny je momentálně velkým problémem. Lidé totiž nerespektují zákaz vjezdu. Připravujeme proto projekt, který Pustevny řidičům uzavře, mimo ubytované hosty a zásobování. Budeme pracovat i na přehledné zastávce pro hromadnou dopravu, která turisty bude na vrchol vozit,“ informoval starosta Gálik.
Další úpravy
Návštěvníci by také měli ocenit úpravu lesa v blízkosti Pusteven. Vykácejí se některé stromy, které překážejí ve výhledu. Díky novým stolkům a lehátkům vzniknou prostranství připomínající lesní obývák či ložnici. Zmizí také odpadky, které celý kopec hyzdí.
Harmonogram prací
- Obnovení průhledů v lesích (předpokládaná realizace: 2018/19, odhadovaná cena: 200 tisíc korun)
- Nové lavičky, koše, orientační systém (2018/19, 1,5 milionu)
- Úprava povrchu kolem sochy Radegasta (2020, 2 miliony)
- Úpravy kolem kaple sv. Cyrila a Metoděje (2020, 1,5 milionu)
- Vstupní brána (2021, 2 miliony)
- Zastřešení tržnice (2021, 2 miliony)
- Úprava parkoviště (2022, 10–12 milionů)
Diskuze
1) jste pro radikální úpravu Pusteven?
2) jste pro zákaz vjezdu automobilů, včetně využívání parkoviště?
3) líbí se Vám vizualizace prostranství kolem sochy Radegasta?